Höst-städningen blir i år lördagen den 15:e november. För mer info, se bifogad fil.
Höst-städningen blir i år lördagen den 15:e november. För mer info, se bifogad fil.
Vår grävare som varit här i drygt två veckor, tyckte att det vore synd att transportera prima planteringsjord, som grävts fram nu i arbetet med parkeringsplatser och sopstation, till tippen, så nu finns det en rejäl hög med fin jord inklusive daggmaskar, nere på den nya parkeringsplatsen, gratis att hämta och lägga på sin uteplats. Passa på!
Måndag vecka 41 startar arbetet med ny parkering och sopstationer samt om-asfaltering av befintlig parkering. Informationen är utdelad i brevlådorna, samma info finns bif här:
Snart kan vi äntligen påbörja arbetet med gemensam sopstation och ny parkering. Vi behöver få klart start-beskedet innan vi kan sätta spadarna i backen. Preliminär start, om allt går som det ska, blir under vecka 41.
Vi passar på att åtgärda parkeringen längst upp i området (utanför Bysmedsvägen 2-12) samtidigt. Marken har satt sig och asfalten har gropar. Vi ser också till så att det målas linjer för parkeringsrutorna, något som många av er boende har efterfrågat.
Arbetet kommer att innebära att, de som har garage i anslutning till där arbeten kommer att göras, inte kan räkna med att ha tillgång till sina garage under delar/hela byggtiden. Det gäller boende på Bysmedsvägen 2-12 samt 72-90. Ni behöver ställa bilen på annan plats för att säkerställa åtkomst till er bil.
Bysmedsvägen kommer att trafikeras av grävmaskiner, lastbilar och servicebilar under byggtiden och det blir troligen trångt att parkera på gatan. Vi behöver alla iaktta försiktighet när vi rör oss kring området, så inga olyckor sker.
Mer information kommer när start-beskedet är klart och vi har fått ett definitivt start-datum. Då kommer också förslag på vilka alternativa parkeringar man kan använda sig av under tiden bygget pågår.
Med anledning av ovan så kommer vår höst-städning att ske först 15/11. Mer info om det senare!
Föreningen har fått ett föreläggande/beslut från kommunen att vi behöver genomföra en radonmätning i alla våra lägenheter.
Fastighetsägaren (dvs föreningen) har en skyldighet, enligt Strålskyddslagen (2018:396) att regelbundet genomföra en mätning, särskilt om det gått mer än 10 år sedan senaste mätningen utfördes alternativt om det skett större renoveringar i bostaden. Föreningen har också en skyldighet att vidta åtgärdar om nivåerna skulle visa sig vara över referensnivåerna.
Mätningen består av att varje bostad i föreningen kommer att få 2 stycken puckar, som ska placeras i sovrum och vardagsrum (ej kök eller badrum). Om bostaden har två plan, så ska man placera en puck på varje våning. Puckarna ska ligga kvar i minst 2 månader innan de samlas in (av föreningen) och skickas iväg för analys.
Information om mätningen samt utdelning av dosor kommer att ske i vår gemensamhetslokal tisdag 30/9 19:00 samt onsdag 1/10 kl 19:00
Det är viktigt att resp. hushåll tar sig tiden att närvara vid någon av informationsträffarna alternativt läser på hur en mätning ska gå till, så att resultatet av mätningarna blir korrekt. Det gäller din/er egen hälsa!
Skulle man vara förhindrad att närvara vid genomgången, ta kontakt med Ronald 0709-534826.
OBS! Detta är en obligatorisk mätning för föreningens alla bostäder.